JULIA – BAB 67

Dia memandang kotak pemberian Nizam yang berada di pegangannya. Wajah Nizam yang tersenyum dipandang. Apa yang tidak kena dengan Nizam? Selalunya, memandang dia pun tak mahu tapi hari ini, siap dengan senyuman lagi.
“Apa ni?”
Nizam senyum. “Aku nak minta kau jagakan kat sini”.
Zakuan mengerut dahi. Jagakan kat sini? Banglokah? “Kau nak letak kat banglo?”
Nizam mengangguk. Zakuan memandang. “Kenapa tak letak dalam bilik kau je?”
Nizam diam. Memang dia punya bilik sendiri di banglo, tapi ada sebab lain mengapa kotak itu ditinggalkan bersama Zakuan.
“Aku nak minta tolong”.
“Apa?” serius suara Zakuan. Sudahlah dia memang tak berapa nak ‘ngam’ dengan si Nizam, mahu meminta tolong pula.
Nizam diam seketika. Benarkah pilihannya mahu meninggalkan barang itu bersama Zakuan? Bagaimana jika Zakuan tidak menunaikan permintaannya?
“Apa?” Zakuan menyoal lagi. Dia harus memeriksa stok yang baru tiba di gudang. Memanglah Faris sudah ada, tapi tanda tangannya diperlukan bagi menyelesaikan urusan. Kerana hanya tanda tangan Zakuan yang dibenarkan bos untuk menjadi penjamin.
“Kotak tu .. Kalau apa-apa jadi kat aku, aku nak kau serahkan pada Mukrimah”.
Zakuan mengerutkan dahi. Kalau apa-apa jadi kat aku, aku nak kau serahkan pada Mukrimah? Apa yang akan terjadi pada Nizam?
Mahu ke mana dia? Dan … siapa nama gadis itu? Mukrimah? Rasanya Mukrimah adalah nama…”Adik Luqman ke?”
Nizam mengangguk perlahan. “Kau boleh tolong tak?”
Zakuan membisu. Kotak itu diletakkan di dalam almari di belakangnya. Dia kembali mengambil tempat di meja. “Dah kan? Aku nak pergi gudang. Nak tengok stok”.
Nizam memandang. Cuma itu? Tidakkah Zakuan terfikir untuk mengucap ok, baik, boleh atau apa-apa saja sebagai tanda persetujuan?
“Dah ke belum?” Zakuan menyoal lagi. Entah apa yang tak kena dengan Nizam hari ini, kerap saja terleka dengan dunianya.
Nizam mengangguk. Zakuan mengeluh dan membuka langkah.
“Kejap!”
Langkahnya mati. Dia memandang Nizam kembali. Nizam yang duduk bangun berdiri. “Kau boleh tolong tak?”
Zakuan memejam mata dan mengeluh. “Kalau tak boleh, kau rasa aku ambil tak kotak tu?”
Nizam senyum lebar. Nafas dilepas tanda lega. Dia mengangguk memandang Zakuan. Zakuan yang ingin membuka langkah memandang Nizam.
“Kau jadi macam ni sebab Mukrimah ke?” Zakuan menyoal.
Nizam mengerut dahi. Apa maksud kata-kata Zakuan? Jadi macam mana?
Zakuan senyum sinis. Kepalanya tergeleng-geleng. Bler, kuat termenung, lambat menangkap kata-kata .. Apa lagi yang harus dia katakan tentang sikap Nizam?
Nizam mengerut dahi dan Zakuan ketawa. Inilah masalahnya kalau dah punya cinta, semuanya serba tak kena.

*…………….*

Has senyum sendiri menunggu di luar bilik persalinan. Bagaimana agaknya rupa Julia memakai pakaian pengantin?
“Dah ke belum?” Has menjerit kecil dari balik langsir.
Julia mendiamkan diri. Memang dia sudah siap memakai busana yang dipilih Has, tapi terasa malu pula untuk menunjuknya di hadapan Has.
“Dah ke?” Has membuat gaya ingin menyelak langsir dan Julia membiarkannya.
Has tersenyum menampakkan gigi. “Cantik!”
Julia mengetap bibir. Has dipandang. “Macam ketat sangat je”.
Has maju ke hadapan. Tubuh Julia dipusing. “Nampak macam tak. Tapi, awak tak selesa ke?”
Julia mengangguk. Has berlari anak keluar dari bilik persalinan bila mendengar nada dering telefon bimbitnya menandakan ada panggilan masuk. Senyum diberi buat Julia dan dia berkata separuh berbisik. “Abang call”.
“Assalamualaikum” Has memberi salam.
Julia duduk di sofa yang tersedia di ruang itu. Menanti dan mendengar perbualan Has dan Luqman di talian. Has sudah pun mengambil tempat di sisinya.
“Waalaikumussalam. Has, dah siap ke?”
Has memandang Julia sesaat dan senyum,”Belum lah. Ju malu nak keluar”.
Julia membulatkan mata. Paha Has dicubit hingga gadis itu mengaduh kesakitan.
“Kenapa tu?”
Has ketawa mendengar soalan abang. “Kakak ipar Has ni garang kan?”
Julia memandang dengan pandangan marahnya. Has sengih. Belakang Julia diusap tanda memujuk.
“Main apa ni?”
“Tak de apa-apalah. Abang dah siap ke?” Has menyoal.
Sebenarnya mereka bertiga datang ke butik pengantin itu bersama. Tetapi Luqman masuk ke bilik persalinan bahagian lelaki untuk mencuba baju melayunya tadi.
“Dah. Nak minta Lia tengok ni”.
Has mencebik. “Mengadanya!”
Julia memandang. Mengapa Has meninggi suara? Namun dia diamkan saja. Biasalah dua beradik yang bersikap bagai kucing dan anjing memanglah begitu.
“Jangan nak mengada sangatlah. Abang nak tanya ni. Katanya Has halau pembantu ni ke?”
“Ha’ah” Has mengiakan. Sebenarnya dia bukanlah menghalau, cuma dia mengatakan dia tak perlu pembantu untuk membantu dia dan Julia di bilik persalinan. Kerana ada dia yang membantu Julia sudah mencukupi.
“Dia bagi tahu ke?” Has menyoal.
“Tak. Abang tanya. Cepatlah siap. Abang tunggu ni”.
Has mencebik dan mematikan talian. Menyampah pula rasanya dengan pasangan pengantin baru ini. Tangan Julia ditarik ke arah beberapa busana.
“Kalau tak selesa, tukar yang lain lah. Abang tengah tunggu. Nak tengok bakal isteri yang tak cantik ni”.
Has memandang dan Julia tersenyum manis.

*…………..*

“Lia nak jemput Pak Tua?”
Julia memandang Luqman di tempat duduk pemandu.
“Lia nak jemput Pak Tua ke?” Luqman memandang Julia sekilas.
“Pak Tua? Abang Hakim dah jumpa Kampung Sentosa?” Julia meninggikan suara. Mempamerkan rasa gembiranya.
Luqman tersenyum namun mata masih memandang hadapan. Mereka dalam perjalanan pulang ke rumah Dato’ Norman. Masuk hari ini, sudah dua hari Julia tinggal di situ.
Dia dan Luqman telah mencapai persetujuan. Mereka akan tinggal di rumah papa selama 2 bulan, dan tinggal di rumah abi tiga bulan. Kerana papa dan mama ada Has yang menjadi teman, juga rumah itu dipenuhi dengan pembantu. Tapi abi dan umi hanya tinggal berdua.
“Dah jumpa. Tapi tak sempat lagi perginya. Tengah banyak kerja”.
Julia mengangguk. “Ju nak ikut kalau abang nak masuk kampung. Kampung tu kat Pahang kan?”
Luqman mengangguk. Julia senyum lagi. Makin lebar menandakan dia sangat gembira. Memang dia mahu menemui Mak Tua dan Pijan. Juga teringin sangat mahu berjumpa dengan kakak-kakak Pijan.
“Seronoknya dia. Dari tadi senyum” Luqman memandang Julia. Ketika itu kereta berhenti menunggu lampu merah di lampu isyarat menghabiskan saatnya.
Julia mengetap bibir. “Terima kasih abang Hakim”.
Luqman mengangguk. Mata sekilas memandang tempat duduk penumpang belakang. Ternyata Has sudah pun terlelap. Barangkali letih, maklumlah dia ‘menculik’ Has dari universitinya tadi. Iswara kesayangan Has juga ditinggalkan di universiti.
“Abang Hakim”.
Luqman memandang sekilas sebelum meneruskan pemanduan. “Kenapa?”
“Ju nak jumpa Mak Tua. Abang Hakim jangan lupa bawa Ju sekali tau”.
Luqman ketawa kecil. “Ye”. Dan dia terus ketawa melihat keterujaan isteri tersayang.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s