DILARANG NIKAHI AKU – 10

Matanya dikesat menggunakan tangan. Terkelip-kelip menahan ngantuk. Langkah diatur memasuki pintu rumah.
Hairan dia melihat ramai yang berkumpul di ruang tamu. Ada opah, Fah, abang Wan dan juga Haikal. Beel melangkah masuk.
“Beel!” Fah memegang tangan sahabatnya itu.
Beel mengerut dahi. “Kau buat apa kat sini?”
“Kau pergi mana?”
Beel diam. Langkah diatur pada opah bila menyedari opah dari tadi memandang. Beel duduk di lantai. Kepala diletakkan di ribaan opah.
Opah mengusap wajah itu. Air matanya dikesat. “Beel pergi mana?”
Beel menarik nafas. “Beel tertidur kat rumah mak cik depan ni. Tadi tumpang rumah dia tengok movie kejap. Sedar-sedar dah pukul 12”.
Opah menguntum senyum. “Beel dah balik. Tu yang penting bagi opah. Jom, opah hantar Beel ke bilik”.
Beel menguntum senyum. Safwan senyum memandang mereka berdua. Lega hatinya bila Beel sudah selamat tiba di rumah. Tidaklah semua risau dan tidak boleh melelapkan mata malam ini.
Haikal mengerutkan dahi. “Macam tu je?”
Puan Sri Normah memandang. Apa yang dimaksudkan Haikal dengan macam tu je? Safwan dan Fah saling memandang. Apa yang Haikal tidak puas hati?
Beel memandang dengan wajah mengantuknya. Sedikit rasa geram timbul dalam hati. Tidakkah Haikal tahu bahawa Haikal yang menyebabkan dia lari dari rumah tadi?
“Opah, takkan cuma tu je?” Haikal mendekati Puan Sri Normah. Memandangnya seketika dan Beel sekilas.
Puan Sri Normah mengerutkan dahi. “Opah letih. Haikal dengan Wan bolehlah balik dulu. Fah nak tidur sini malam ni?”
Fah menggeleng dengan senyuman. Lebih baik dia pulang ke rumahnya. Esok hari sekolah, barang-barang persekolahannya juga masih belum disiapkan.
“Opah. Tak boleh macam ni. Beel dah besar. Dia kena diajar. Opah sendiri yang cakap tadi. Dia hilang macam tu je, tak bagi tahu apa-apa. Balik pukul 12 malam. Buat semua orang risau separuh mati. Tapi opah …” Haikal meninggi suara. Menyatakan tidak puas hatinya.
Safwan memegang bahu Haikal. Pemuda itu harus ditenangkan. “Haikal, saya rasa itu hak opah. Kita orang luar, tak de hak nak campur urusan keluarga dia orang”.
Haikal memandang Safwan. Kata-kata Safwan benar. Tapi dia tidak boleh berdiam diri. Patutlah Beel suka bertindak tanpa memikirkan orang lain, tidak memikirkan baik buruk sesuatu perkara itu. Rupanya begini dia dijaga oleh opahnya?
“Saya memang orang luar, tak de nak campur. Tapi opah didik Beel macam ni, memanglah perangai dia … Opah memang tak marah dia langsung ke?”
“Haikal” Puan Sri Normah memotong kata-kata Haikal. Wajah pemuda itu dipandang. “Cucu opah, opah jaga, opah besarkan, opah didik dengan tangan opah sendiri. Jadi opah tahu macam mana nak ajar dia. Haikal dengar sini. Siapa pun Haikal, walau Haikal anak opah sekali pun, hal opah dengan Beel jangan masuk campur. Opah tak suka”.
Beel diam di tempatnya. Wajah Haikal yang perlahan-lahan berubah hanya dipandang. Mahu bergaduh pun dia benar-benar mengantuk. ‘Itulah, abang Wan dah bagi amaran, tak nak dengar. Kan dah kena’.
Puan Sri Normah menarik Beel menaiki tangga. Safwan dan Fah memandang Haikal. Haikal diam di tempatnya. Bagai tidak percaya dengan kata-kata opah yang beru didengari.
“Abang, jom balik. Fah mengantuklah” Fah mengesat matanya yang sudah mula hampir tertutup.
Safwan tersenyum. Bahu Fah dipaut. “Jangan tidur sini. Abang tak larat nak angkat”.
Fah ketawa kecil. Sebelum keluar Safwan sempat berpesan pada Haikal. “Opah tu memang tak suka orang sentuh fasal Beel. Saya harap awak tak ambil hati sangat dengan dia. Jomlah balik, lepas pukul 1 pagi nanti, kunci pagar automatik dah hidup. Tak boleh keluar dah”.

###########

Beel menarik selimut menutupi separuh tubuhnya. Opah di sisi dipeluk. Nafas dilepas. “Opah”.
Puan Sri Normah menjawab dengan suaranya. Wajah Beel diusap. “Kenapa?”
“Opah marahkan Beel ke?”
Puan Sri Normah mengeluh. “Beel dah tahukan yang opah memang tak boleh marahkan Beel?”
Beel diam. Kata-kata Haikal tadi terngiang-ngiang di anak telinga. Dia tahu sangat Haikal geram dengan opah kerana langsung tidak marah padanya.
“Apa yang Beel fikir ni?”
Beel bangun dari pembaringan. Duduk bersila menghadap opahnya. Puan Sri Normah ikut duduk. Pipi Beel diusap. “Nab…”
Beel tersenyum nipis mendengar nama itu. Hanya opah yang memanggilnya Nab. Nab singkatan dari Nabilah. Namun opah sudah lama tidak menggunakan gelaran itu. Dia sendiri sebenarnya tidak berapa sukakan nama itu.
Tapi hari ini opah memanggilnya Nab. Bererti opah benar-benar merisaui keadaannya. Bererti opah betul-betul khuatir akan dirinya.
“Apa yang Nab tengah fikir ni?”
Beel melepas nafas. Senyum nipisnya diukir lagi. “Beel bukan nak buat opah susah hati. Beel sayangkan opah. Beel sayang sangat dengan opah” tubuh wanita tua itu dipeluk seerat mungkin.
Puan Sri Normah tersenyum mendengar kata-kata Beel. Dia tahu Beel langsung tidak punya niat untuk membuatkan dia susah hati. Langsung tidak punya niat untuk membuatkan dia bersedih hati.
“Beel nak tahu kenapa opah tak pernah marahkan Beel walau pun Beel dah buat opah geram, opah marah, opah susah hati. Nak tahu?”
Beel melepaskan pelukannya. Wajah opah dipandang. “Kenapa?”
Puan Sri Normah menggenggam erat tangan cucu kesayangannya itu. “Sebab opah tahu walau nakal macam mana pun cucu opah ni, hati Beel baik. Walau pun Beel nampak kasar dari luar, tapi hati Beel lembut. Opah yakin opah dah lakukan yang terbaik untuk besarkan Beel”.

###########

Dokumen di hadapannya ditanda tangan. Dan ia diserahkan pada setiausahanya yang menanti. Ucapan terima kasih diberikan buat setiausahanya itu.
Syakir menggeleng-geleng kepalanya. “Tulah kau. Yang kau cari fasal kenapa?”
Haikal mengeluh. “Bukanlah niat aku tu nak cari fasal. Masalahnya geram. Aku ni bukannya nak mengajar opah, aku tahu yang opah tu dah hidup lagi lama dari aku. Tapi setidaknya dimarahlah Beel tu. Ini .. Dia dah buat semua orang susah hati, opah tu tak marah dia langsung. Langsung tak marah. Aku tanya kenapa dia tak marah, aku yang kena marah balik” panjang lebar Haikal menyatakan rasa tak puas hatinya.
“Kan Safwan dah cakap yang opah pantang orang sentuh fasal cucu dia?”
Haikal melepas nafas. Akhirnya dia mengerti. Jadi inilah sebabnya. Inilah penyebabnya Beel berperangai tidak menyenangkan. Bukanlah 100% kesalahan Beel seorang tapi suasana yang menyebabkannya. Opah terlalu memanjakannya. Terlalu.

##########

Beg tangan disimpan di dalam laci yang menjadi tempat dia meletakkan beg tangannya. Senyum di bibir terukir melihat sejambak bunga terletak di atas meja.
Bunga mawar itu diambil dan dicium. Kad yang terletak kemas pada jambak bunga itu diambil dan dibaca.
‘Maaf kalau tindakan saya semalam menyakitkan hati awak’.
“Pandai pun minta maaf” Suraya senyum. Dia sukakan ayat itu. Tidak meleret dan terus pada perkara utama. Suraya sendiri bukanlah gemar pada kata-kata puitis yang meleret dan kedengaran membuang masa. Baginya, itu semua sia-sia.
Butang interkom ditekan. Setiausahanya Linda dipanggil.
“Ye Cik Suraya” Linda muncul di pejabatnya.
“Bunga ni siapa hantar?”
“Tadi office boy yang ambil. Rasanya dari En.Haikal”.
Suraya senyum. Benarlah sangkaannya. Ucapan terima kasih diucapkan dan Linda meninggalkan Suraya sendirian di pejabatnya.
“Saya akan pastikan awak jadi milik saya”.

###########

“Papa dengar Syakir cakap kamu bergaduh dengan opah waktu Beel lari rumah hari tu?”
Terhenti suapan Haikal mendengar kata-kata papanya. Wajah Hazan dipandang. Syakir, Syakir. Semuanya mahu dijadikan cerita.
“Betul ke?” Hazam menyoal.
Haikal meletakkan sudu di pinggan semula. Gelas air putihnya dicapai dan airnya diteguk. “Bukan bergaduh pun. Pandai betul papa cari spy”.
Hazan senyum. “Tak bergaduh?”
“Beel balik lewat malam opah tak marah langsung. Haikal bukan apa papa. Haikal rasa setidaknya dimarahlah budak Beel tu. Ini opah buat tak tahu. Macam dia tak buat kesalahan apa-apa”.
Hazan menguntum senyum mendengar ‘bebelan’ puteranya. “Haikal risaukan Beel?”
Haikal tersedak. Wajah Hazan dipandang dengan kerutan dahi. “Risau?”
Hazan mengangguk. “Opah bukannya tak nak marahkan dia. Tapi tak sanggup nak marah. Kamu tu sendiri, nanti dah ada anak ke, isteri ke. Tak delah nak marah-marah”.
Haikal mengerut dahi. Sayang hingga tak sanggup nak marah? Pasti dia pernah rasa perasaan itu. Siapa kata dia tak pernah sayang seseorang? Dia sangat sayangkan dia. Haikal sangat sayangkan gadis itu. Nab.

###########

Beel memandang Fah dengan wajah simpatinya. Betulkan dia harus buat begini? Rasa kasihan pula pada sahabatnya itu.
“Aku turun dulu. Kau cepat-cepat pergi airport. Nanti tak sempat hantar pak long kau”.
“Aku boleh hantar kau ke rumah je. Betul kau nak turun sini?”
“Kalau kau hantar aku balik rumah, nak ke airport kena patah balik. Tak kesian dengan Pak Lan ke? Kau pun kena berkejar ke airport kan? Lagi pun kali ni pak long kau pergi lama”.
Beel memandang. “Sorry ea”.
“Tak pe. Aku dah call abang Wan. Dia kata nanti dia datang ambil aku”.
Beel senyum. Fah yang sudah mengambil tempat di perhentian bas dilambai. Kasihan temannya bernama Sofwah itu.
“Pak Lan, jom ke airport. Takut pak long tunggu”.

###########

“Aku cerita untuk suka-suka je. Bukan nak spy ke apa”.
Haikal mencebik. “Kau ni memanglah. Papa tu papa aku ke papa kau sebenarnya?”
Syakir ketawa sendiri. Matanya melilau melihat jalan raya. Tiba-tiba matanya terpandangkan seseorang yang setia duduk di perhentian bas tidak jauh di hadapan.
“Kal, stop kereta. Haikal, stop!”
Haikal mengerutkan dahi. Brek kaki ditekan bila tiba di hadapan perhentian bas. Wajah Syakir yang mengukir senyum dipandang. Barulah dia terperasankan Fah di perhentian bas itu. Tapi mengapa Fah sendirian?
“Kejap ye” Syakir turun dari kereta.
Fah mengerut dahi memandang wajah itu. “En.Syakir”.
Syakir senyum. “Boleh panggil Syakir je. Fah buat apa kat sini?”
“Tengah tunggu abang ambil”.
“Abang? Dia kat mana?”
“Dia baru keluar pejabat”.
“Boleh suruh dia sambung kerja je. Kalau Fah sudi, biar saya hantarkan”.
Fah mengerutkan dahi. Hantarkan? Dia teragak-agak mahu menjawab. Apa jawapan yang sesuai? Kalau abang tahu dia dihantar lelaki yang kurang dikenali pasti teruk lelaki itu disoal siasat.
“Boleh?”
Fah diam. Doanya moga segeralah abang tiba di perhentian bas untuk mengambilnya. ‘Abang, cepatlah …’

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s