Demi Syaqiqah – P10

Matanya yang terbuka secara tiba-tiba mengejutkan Enon. Hampir saja mangkuk kaca yang berada dalam pegangan Enon terlepas.

“Adib..” Enon memanggil.

“Kak Enon.. Dibah mana?”

Soalan drastik dari Adib membuatkan Enon mati kutu. Apa jawapan yang harus dia berikan pada anak majikannya itu? Mangkuk kaca yang berada dalam pegangan langsung saja diletakkan di atas meja.

“Kak Enon.. Adib tanya ni..”

Enon memandang dengan kerutan dahi. Lantas dahi Adib dirasa. Ya, panasnya sudah kurang. Membuatkan Adib tekad ingin mencari tahu di mana keberadaan gadis kesayangannya itu.

Pintu bilik Adib dibuka dari luar. Mengalih perhatian Adib juga Enon. Tun Adib Nasir melangkah masuk bersama Tun Maryamul Azra. “Adib..” keduanya mengucap serentak.

Enon bangun dari kedudukan. Memberi ruang pada Tun Maryamul Azra untuk mengambil tempat di sisi puteranya.

“Enon boleh keluar dulu. Saya dengan Yam ada benda nak bincang dengan Adib..” Tun Adib Nasir bersuara sambil memandang wanita yang diupah menjaga Adib dan Adibah sedari kecil itu.

Enon mengangguk penuh taat. Tuala putih yang berada di atas meja diambil bersama mangkuk kaca yang dipegang tadi. Berjalan meninggalkan mereka sekeluarga di dalam bilik.

“Mana Dibah?”

Tun Adib Nasir dan Tun Maryamul Azra mengerut dahi mendengar soalan Adib.

“Mommy, daddy.. Mana Dibah?”

Tun Adib Nasir melepas nafas. Dia mengambil tempat di sisi kanan Adib. “Daddy ada benda nak bagitahu”.

“Dibah mati sekali dalam accident tu?” Adib langsung saja memotong.

“Tak..” lembut Tun Maryamul Azra berbicara.

“Adib dengar baik-baik apa yang daddy nak cakap. Polis kata Dibah tak de dalam kereta yang abi bawa” Tun Adib Nasir berhenti seketika. Ucapannya lambat-lambat kerana mahu Adib faham.

Adib mengangguk. Dia tidak menyampuk. Dia tahu ceritanya belum tamat di situ.

Dan Tun Adib Nasir menyambung,”Polis kata kereta tu memang ada umi dengan abi je. Dibah hilang tak tahu pergi mana. Daddy tak cakap dengan polis yang Dibah ada sekali. Sebab daddy tak nak orang jahat tahu kalau Dibah hidup lagi. Jadi sekarang daddy tengah cari Dibah lagi. Daddy pun tak tahu Dibah kat mana. Kalau Adib besar nanti, Adib boleh tolong papa cari”.

Adib berdiam diri. Akalnya terpusing-pusing memikirkan sesuatu. Adibah hilang dan daddynya tidak memberitahu kehilangan Adibah pada pihak polis kerana tidak mahu orang jahat tahu jikalau Adibah masih hidup.

“Adib” Tun Maryamul Azra memanggil. Risau pula dia melihat ke’diam’an Adib.

Adib menguntum senyum. “Adib nak jadi detektif macam Detektif Conan tu. Adib nak cari Dibah sampai jumpa”.

Tun Adib Nasir dan Tun Maryamul Azra saling berpandangan. Dan perlahan keduanya menguntum senyum. Sudah terlepas satu beban berat yang menghuni selama ini. Mujur penerimaan Adib tidak seburuk yang disangkakan.

 

##############

 

“Iqah, ayah dengan Kak Dian datang tu..”

Syaqiqah yang leka menonton kartun ‘Puteri’ pada telefon pintar milik Hannan memandang. Telefon pintar di tangan dilepaskan dan dia memandang Dian yang sedang melangkah masuk bersama Sulaiman.

“Iqah..” Dian langsung saja memeluk erat tubuh kecil itu.

Syaqiqah ketawa kecil tanpa suara. Membuatkan Hannan dan Sulaiman sama-sama terpegun dengan wajah comel milik Syaqiqah. Sulaiman mencium ubun-ubun Syaqiqah yang masih di dalam pelukan Dian.

“Ibu, bila Iqah boleh keluar hospital?” Dian menyoal sambil mengambil tempat di sisi Syaqiqah.

Sulaiman menguntum senyum. “Kenapa Dian tanya?”

“Dian tak sukalah Iqah duduk sini. Kalau Iqah balik rumah kan best?”

“Dian..” Hannan mengusap lembut pipi Dian. “Iqah kan tak sihat lagi. Sebab tu lah doktor tak bagi dia balik rumah. Nanti kalau Iqah dah sihat… baru Iqah boleh balik”.

Dian memuncungkan mulutnya. “Dian tahu mesti Iqah tak suka duduk hospital kan?”

Syaqiqah mengangguk mengiyakan kata-kata Dian. Sulaiman ketawa kecil. “Iqah tak suka duduk hospital sebab apa?”

Syaqiqah memandang. Dahinya berkerut memikirkan sesuatu. Mulutnya terbuka mahu berkata-kata namun tiada suara yang keluar. Menyedari wajah Syaqiqah yang mula kecewa kerana tidak dapat mengeluarkan suara, Hannan langsung saja memeluk anak kecil itu. “Tak pe sayang.. Nanti ibu belikan buku dengan pensil, Iqah boleh belajar tulis dengan Kak Dian…”

Dian dan Sulaiman mengangguk. “Kak Dian boleh ajar. Lagipun ibu kata tahun depan Iqah dah masuk Darjah Satu. Kat sekolah mesti cikgu ajar. Kan abah?”

Sulaiman mengangguk penuh mesra. Syaqiqah yang berada di dalam pelukan Hannan diambil dan dipeluk erat. Sama seperti Hannan, dia juga merasakan untungnya dia yang menjadi ‘abah’ kanak-kanak itu. Kini dia hanya berharap mereka sekeluarga dapat menjaga Syaqiqah sebaik mungkin.

 

############

 

Jalal tersenyum mendengar keterujaan puterinya untuk bertemu Adib. Dia tersengih sendiri mendengar nama Adib yang sedari tadi meniti di mulut Amy.

“Amboi.. seronoknya dia nak jumpa Adib” Amnah mengusik puteri kesayangannya.

Amy yang berada di tempat duduk belakang ketawa kecil. “Memanglah mama. Dah lama Amy tak jumpa Adib. Mesti Adib dah rindu Amy”.

Jalal ketawa kecil. Begitu juga Amnah. “Siapa yang rindu siapa sebenarnya ni?”

 

##############

 

Hannan menggenggam jemari Sulaiman yang berada dalam genggamannya. Risau pula menanti kata-kata dari Dr.Nurul yang sedari tadi hanya mendiamkan diri. Hanya memeriksa dokumen pesakit bernama Adibah Syaqiqah di hadapannya.

Dr.Nurul menguntum senyum melihat dua wajah di hadapannya. Dia faham perasaan mereka selaku ibu, bapa. Maklumlah dia juga seorang ibu. Sudah punya dua orang anak, seorang lelaki seorang perempuan.

“Pn.Hannan, En.Sulaiman.. Dah masuk tiga minggu kami buat pemerhatian terhadap Syaqiqah. Saya dapati Syaqiqah bukan bisu sejak lahir. Saya pasti ada sesuatu yang berlaku pada Syaqiqah sampai dia trauma hingga tak boleh bersuara. Jadi saya akan benarkan Syaqiqah keluar hospital.. Saya minta En.Sulaiman dan Pn.Hannan cari doktor ni” Dr.Nurul menghulurkan sekeping kad nama pada Sulaiman.

“Itu abang saya. Dia antara doktor psikologi terbaik kat Malaysia ni. Saya yakin dia dapat tolong Syaqiqah untuk bercakap semula”.

Hannan mengambil kad nama yang dihulurkan Sulaiman. Doktor psikologi kanak-kanak dan dewasa, Dr.Soleh.

“Maksud doktor, anak saya tak ada sakit fizikal?” Sulaiman menyoal.

Dr.Nurul menganggukkan kepalanya. “Syaqiqah bukan bisu. Tapi dia tak nak bercakap,tak mahu mengeluarkan suara. Sebab tu saya minta encik jumpa dengan abang saya. Insyaa Allah, dia mesti ada cara untuk sembuhkan Syaqiqah. Sebab mental dalam Syaqiqah yang bermasalah, bukan tubuh fizikalnya”.

Hannan menganggukkan kepala. Dia sanggup berjumpa segala jenis doktor asalkan Syaqiqah sembuh. Namun seandainya keadaan tidak mengizinkan Syaqiqah untuk sembuh, dia redha.

“Cuma saya cadangkan.. encik sekeluarga belajar bahasa isyarat”.

Bahasa isyarat? Sulaiman dan Hannan saling memandang. Untuk apa mereka sekeluarga belajar bahasa isyarat? Apa gunanya ilmu itu buat mereka sekeluarga?

“Bahasa isyarat boleh digunakan sebagai alat untuk encik dan puan bercakap, berbual, bersembang dengan Syaqiqah. Syaqiqah pun kena belajar untuk memudahkan perhubungan encik dan puan sekeluarga”.

Sulaiman dan Hannan tersenyum. Cadangan Dr.Nuruk memang bernas. Nampaknya mereka boleh menggunakan bahasa isyarat sebagai perantara. Barulah mereka dapat memahami Syaqiqah dengan lebih mendalam.

“Terima kasih doktor”.

 

##############

 

“Adib…”

Adib mengerutkan dahi mendengar suara itu. Gambar Adibah yang berada di tangannya langsung saja diletakkan semula pada tempatnya.

“Adib tengah buat apa?”

Adib menoleh ke belakang. Melihat Amy yang tersenyum mesra memandangnya. “Amy”.

Amy mengangguk. “Amy datang dengan papa. Papa tengah jumpa Uncle Nasir.”

Adib mengangguk memahami. Dia memandang Amy lama. Memandang Amy membuatkan dia teringat pada Adibah kesayangannya. Bagaimana agaknya khabar adik kecilnya itu?

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s